Harag előtti elragadtatás

 

A "harag előtti elragadtatás" kicsit rosszul hangzik magyarul, de nem tudok jobb magyar fordításról a "pre-wrath rapture" kifejezésre. De mindegy is, hiszen a fogalom maga is egy kicsit pontatlan, hiszen pl. a pretribulációs elmélet egyben "harag előtti" is, a harag előtti elmélet pedig egyben midtribulációs is.

Az elnevezés nehézsége önmagában is mutatja a harag előtti elragadtatás elméletének fő sajátosságát: se nem pre-, se nem mid- és se nem poszttribulációs, tehát az elragadtatás időpontját nem kifejezetten a "nagy nyomorúság"-hoz, vagy Dániel 70. évhetének valamely pontjához köti (mint az említett többi elmélet), hanem az Úr napjának (vagy másként "harag napja"), azaz Isten haragjának kezdetéhez. Az elmélet szerint az elragadtatás közvetlenül azelőtt történik meg, hogy Isten a haragja és ítélete alá helyezi az Antikrisztus birodalmát és az őt szolgáló embereket - gyakorlatilag az egész világot. Ez lényegében egy finomított poszttribulációs álláspont, amely azonban eltér attól abban, hogy a szenteket érintő tribuláció végét nem Dániel 70. évhetének végével azonosítja, hanem annál valamivel előrébb teszi. Előfordul, hogy emiatt "háromnegyedes" elméletnek is nevezik, mivel ha az elragadtatás időpontját nézzük, akkor a harag előtti elragadtatás elmélete szerint ez Dániel 70. évhetének második felében történik, a fele és a vége között.

 

A harag előtti elragadtatás jellemzői

A pre-, mid- és poszttribulációs elméletek egymásnak teljesen ellentmondóak, mindegyik bibliai alapokra épül és mindegyiknek a képviselői meg vannak róla győződve, hogy ők értelmezik helyesen a Bibliát és a többiek tévesen. A harag előtti elragadtatás elmélete abból indul ki, hogy elismeri, hogy mind a három másik elméletnek van egy részigazsága, azonban külön-külön egyik sem "passzol" 100%-osan a Szentírással akkor, ha minden vonatkozó igehelyet a lehető legelfogulatlanabb, objektív módon megvizsgálunk. A harag előtti elragadtatás képviselőinek meglátása szerint ezt a fajta objektivitást a három közül egyik elmélet sem tudja teljesíteni, mert ahhoz, hogy "működjön", mindegyik esetben szükséges az embernek bizonyos igehelyekhez elfogult, a szövegből nem következő interpretációkat hozzáfűznie.

Azonban, ha ezeket a nézeteket helyesen összegyúrva, az összes vonatkozó igehely figyelembevételével és szó szerinti értelmezésével próbálunk kialakítani egy álláspontot, mindegyikből a részigazságot megtartva, akkor eljuthatunk az igazi biblikus állásponthoz, melyből csakis egy lehet. Hangsúlyozott, hogy a másik elméletekben lévő részigazságok valódi bibliai igazságok, azaz csak olyan elmélet lehet ezeknél "jobb", amely egyik elmélet részigazságait sem tagadja le, hanem mind a háromét magában tudja egyesíteni.

Ennélfogva, a harag előtti elragadtatáselmélet képviselői szerint a másik három elmélet közül egyik sem lehet teljesen helytálló, mivel a saját álláspontjuk védelme érdekében mindegyiknek szükséges a többi elméletből tagadnia valamit. Wayne Croley azzal a metaforával él, hogy a bibliai próféciák sokasága "a végidők kirakósjátéka", és csak akkor kaphatunk teljes és tiszta képet, ha minden darabot felhasználunk. Tehát a többi elmélet hibája nem az alapvetésükben van, hanem a felületességükben.

 

Megjegyzés: nem árt észben tartani, hogy mindegyik elragadtatás-elmélet azon az előzetes feltételezésen alapul, hogy az elragadtatás hozzávetőleges időzítését elárulta az Úr a Bibliában. Ezt nem vehetjük biztosra, két ok miatt: 1) Jézus azt mondta: "amely órában nem gondoljátok, abban jő el az embernek Fia" (Máté 24:44, Luk 12:40), 2) önmagában az, hogy ilyen mértékű megosztottság van az Egyházban e kérdés mentén, és hangsúlyozandó, hogy nagyon komoly, elismert krisztusi élettel, szolgálattal rendelkező képviselői vannak mindegyik elméletnek - ez akár azt is jelentheti, hogy az Úr ezt tényleg, szánt szándékkal nem nyilatkoztatta ki a Bibliában, egyszerűen nincs benne a válasz. Hozzá kell tenni azonban, hogy a Jézustól idézett helyek igazából nem ezt jelentik, hanem azt hangsúlyozzák, hogy tényleg mindig álljunk készen, különben lehetnek olyan pillanatok, amikor épp készületlenül érne minket a visszajövetele. Másrészt Ámósnál azt olvassuk: "Mert semmit sem cselekszik az én Uram, az Úr, míg meg nem jelenti titkát az ő szolgáinak, a prófétáknak." (Ámós 3:7), Jézus pedig azt mondta: "íme előre megmondottam néktek mindent." (Márk 13:23, Máté 24:25), illetve: "Nem mondalak többé titeket szolgáknak; mert a szolga nem tudja, mit cselekszik az ő ura; titeket pedig barátaimnak mondottalak; mert mindazt, amit az én Atyámtól hallottam, tudtul adtam néktek." (János 15:15), ami alapján jó reménységünk lehet arra, hogy ha tisztán szeretnénk látni az elragadtatással kapcsolatban, akkor az Igéből megtalálhatjuk a kérdéseinkre a választ, mert Jézus semmit sem akart eltitkolni előlünk.

 

A harag előtti elragadtatás elméletének egy további jellemzője, hogy álláspontja szerint az Egyház nem több részletben, hanem egyszerre támasztatik fel és megy az Úrhoz, az elragadtatáskor.

A pretribulációs elmélet különbséget tesz az Egyház-korszak szentjei és az elragadtatás utáni szentek között, azt állítva, hogy az elragadtatásban (Jézus első visszajövetele) csak azok vesznek részt, akik a nagy nyomorúság előtt megszentelődnek, de itt marad egy csomó olyan ember, aki a nagy nyomorúság alatt megtér, és Jézus következő (második) visszajövetelekor elevenedik majd meg. Ezzel magyarázzák azt a próféciát (pl. Jel. 13.), hogy akkor, amikor a pretribulációs elmélet szerint az Egyház már nem lesz a földön, mégis masszív keresztényüldözés fog végbemenni az Antikrisztus birodalmában. (Nem árt tudni, hogy erre a megkülönböztetésre konkrét igei bizonyíték nincs, sőt véleményem szerint cáfolni is lehet, hogy az elragadtatás után még lennének megtérők, ld. később.)

 

[Megjegyzés: Az a közvetett bizonyíték, amit ennek alátámasztására szoktak használni, hogy a Jelenések 3:22 után nem fordul elő az "ekklészia" (Egyház) szó a Jelenések könyvében, enyhén szólva is gyenge. Ennyi erővel, a Máté evangéliumán kívül egyik evangéliumban sem fordul elő ez a szó, tehát Jézus azokat nem az Egyházra értette?! Másrészt pedig, az Igében több helyen látjuk, hogy egyenlőségjel van húzva a szentek és az ekklészia közé. - 1Kor. 14:33, 1Kor. 1:2, 2Kor. 1:1. Továbbá Jézus azt mondta, a választottakért (eklektosz) meg lesznek rövidítve a nagy nyomorúság napjai. A pretribuláció-hívek szerint ez a zsidókra vonatkozik. Ez egyrészt nincs odaírva és a szövegkörnyezetből sem következik, másrészt Péter azt mondta, hogy a pogányságból lett keresztények "választott (eklektosz) nemzetség". - 1Pét. 1:9-10.]

 

A harag előtti elragadtatás elmélete azonban egy Egyházban és egy elragadtatásban gondolkodik, és nem számol elragadtatás utáni "hátrahagyott" szentekkel. Ehelyett Dániel 70. évhetét nem veszi nagyvonalúan "a nagy nyomorúságnak", hanem ezen belül elkülöníthető szakaszokat különböztet meg az Ige segítségével. Az utolsó évhét első felét a szülési fájdalmak kezdetének (Máté 24:8), az évhét második felének első szakaszát (az elragadtatásig) az Egyház nagy nyomorúságának (Máté 24:21) és Sátán haragjának (Jel 12:12), az évhét második felének elragadtatás utáni szakaszát pedig Isten haragja napjának (Jel. 6:16-17, illetve "Jákób háborúsága napjának" - Jacob's trouble - Jer. 30:7) tartja. Egyszerűbben: a pusztító utálatosság feltevésétől az elragadtatásig tartó nyomorúságos időszakot a Sátán haragjának, az elragadtatás utáni nyomorúságos időszakot Isten haragjának tulajdonítja. Vagyis időben szétválasztja egymástól Sátán haragját és Isten haragját, amely a pretribulációs elmélet szerint egyidőben zajlik és egyaránt 7 évig tart. Mert ez a kettő az Igében jól elkülöníthető. Az elragadtatásig Sátán lesz haraggal teljes, és gyakorlatilag szabadjára lesz engedve egy rövid időre a földön, amit önmaga imádtatására és a szentek elleni totális, megsemmisítő háborúra használ fel (Jelenések 12-13., ez kb. megfeleltethető a 4-5. pecsét feltépése idejének), majd az elragadtatás után, melynek "időpontját" a haragelőtti logika szerint a hatodik pecsét felszakítása (Jel. 6:12-17) jelöli, azonnal elkezdődik Isten haragja, amikor rettenetes bosszút áll a föld gonosz lakóin, és egyúttal véget is vet Sátán haragjának, mivel szétzúzza az általa berendezett gonosz birodalmat a földön: a föld királyai a hegyek szikláiba és a barlangokba bujdosnak el.

Ennek a haragnak két szakasza van: a 7 trombita általi ítélet és az Isten haragja 7 poharának kitöltése, és ekkor már a harag előtti elmélet szerint sem lesznek itt a földön a keresztények. Ezt azért fontos megjegyezni, mert sokszor a pretribulációs elmélet hirdetői azzal próbálják az embereket "elriasztani" a harag előtti elragadtatás lehetőségének még a megfontolásától is, hogy úgy állítják be, mintha ez utóbbi azt tanítaná, hogy a trombita- és pohárítéleteken is át kell mennie az Egyháznak, amelyek valóban valószínűtlenül és elképzelhetetlenül nagy szenvedéseknek vetnék alá a választottakat is a gonoszokkal együtt. De tehát a haragelőtti logika ilyet nem állít, hanem csupán észreveszi, hogy az Antikrisztus uralmának jelentős időszaka (az első 3,5 év + még valamennyi) során a földön lévő szenvedéseknek az oka még nem Isten trombitaítéletekben és poharakban megjelenő haragja, hanem Sátán gonoszsága és dühe. A Biblia határozottan állítja, hogy még a pusztító utálatosság feltevése és a szenthely megfertőztetése után is Sátán egy darabig azt csinál a földön, amit akar, mert Isten ítélete csak azután kezdődik el, miután "beteljesedik azoknak a száma, akiknek meg kell öletniük" (Jel. 6:11). Szó szerint azt állítja a Biblia, hogy szerencsés lesz! Ezt pedig nehéz lenne elképzelni, ha a trombita vagy a pohárítéletek közül bármelyik már ebben az időszakban megtörténne...

Dán 8:25  És a maga eszén [jár], és szerencsés lesz az álnokság az ő kezében, és szívében felfuvalkodik és hirtelen elveszt sokakat; sőt a fejedelmek fejedelme ellen is feltámad, de kéz nélkül rontatik meg.

Illetve:

Dán 11:31  És seregek állanak fel az ő részéről, és megfertőztetik a szenthelyet, az erősséget, és megszüntetik a mindennapi áldozatot, és felteszik a pusztító utálatosságot.

(...)

Dán 11:35  És elhullanak az értelmesek közül is, hogy megpróbáltassanak, megtisztíttassanak és megfehéríttessenek a vég idejéig; mert a rendelt idő még [hátra] van.
Dán 11:36  És a király a maga tetszése szerint cselekszik és felfuvalkodik és felmagasztalja magát minden isten felett, és az istenek Istene ellen is vakmerőn szól, és szerencsés lesz, mígnem betelik a harag; mert ami elhatároztatott, az végre [is] hajtatik.

Szerencsés lesz egész addig, "mígnem betelik a harag" - azaz Isten haragja, viszont jól látható, hogy ez a jó szerencsés időszaka belenyúlik a 70. évhét második felébe is, Isten népének üldöztetéseivel együtt. A haragelőtti logika szerint akkor, amikor "betelik a harag", és ezt a haragot egyébként nem más, mint a gátlástalan és kegyetlen keresztényüldözés teljesíti be, történik meg az elragadtatás, mert az Úr visszatér, hogy megszabadítsa az Ő népét, és a Sátán és az Antikrisztus királyságára pedig rázúdítja totális haragját. Eddig írja le a sztorit a Jelenések 6. része.

Ebből is látszik, hogy az Igéhez képest a pretribulációs felfogás egy mennyire - bocsánat - lebutított változat. Dobálózik a profetikus fogalmakkal, de végtelenül leegyszerűsíti őket az eredeti, igei jelentésükhöz képest. Nem kell sokat gondolkodni: Dániel 70. évhete = Antikrisztus = nagy nyomorúság = Isten haragja = elragadtatás után. Az Ige viszont ennél egy sokkal kifinomultabb időrendet tár elénk ezekkel kapcsolatban, és semmi mást nem kell csinálni, csak elolvasni és a lehető legegyértelműbben, szó szerint venni, mert ahogy Jézus is hangsúlyozta: előre megmondott mindent. És a Jelenések könyvét nem véletlenül zárja le ezzel: "Be ne pecsételd e könyv prófétálásának beszédeit, mert az idő közel van." (Jel. 22:10) A Jelenések könyve nincs bepecsételve! Azaz amit abban olvasunk, az egyértelmű, megérthető, felfogható, nem titkok vannak benne kijelentve és nem szimbolikus a jelentése, hanem világos kijelentés arról, hogy mi fog történni. És nagyítóval, vagy akár elektronmikroszkóppal keresve sem találunk egyetlenegy verset sem benne, amely az egyháznak egy titkos, tribuláció előtti elragadtatását egyértelműen alátámasztaná.

 

Megjegyzés: Meglátásom szerint a 7 trombita a Bárány (Fiú) haragját jelképezi, a 7 pohár pedig az Atya Isten haragjának eszköze. Mind a kettő harag, de nem ugyanaz a harag - ezzel magyarázható, hogy a 7 trombitaszó után "újra" bejelentik a Mennyben - Jel. 11:18-, hogy "eljött" Isten haragja. Ez logikus lenne amiatt, hogy a 7 trombitaszót az váltja ki, hogy Krisztus felszakítja a 7. pecsétet (Jel. 8:1), míg a 7 pohár kitöltését a Szentek Szentjéből, vagyis az Atyától jövő szózat indítja el (Jel. 16:1). Így együtt ezt a kettőt lehet az "Úr napjának", vagy "a harag napjának" (Ézs. 13:9, Sof. 1:15, 2:2, Jel. 6:17) nevezni. Egyébként ha az előző megjegyzésben megemlített "szókeresős" technikát alkalmazzuk, arra az érdekességre bukkanhatunk, hogy sem a trombita-ítéletek, sem a harag poharainak kitöltésekor nem találjuk sehol említve a szenteket! Ugyanis ők a hatodik pecsét után mindnyájan felkerülnek a Mennybe! (Jel. 7:9) A 4-6. pecsét sztoriját (üldöztetés --> Krisztus visszajövetele, elragadtatás /aratás/ --> Földön ítélet, Mennyben éneklés) egy másik nézőpontból újra végigkövethetjük a Jel. 13-14-15. részben.

 

Vagyis a harag előtti elragadtatás elméletének a leglényegesebb pontja, hogy Dániel 70. évhetén belül szétválasztja egymástól a Sátánnak a Földön való ténykedése miatt az emberekre nehezedő nagy nyomorúságot és az Isten ítéletét, amely majd ez előbbire válaszul érkezik közvetlenül az elragadtatás után. Ez azt jelenti, hogy az elmélet nem tekinti Isten haragjához tartozó eseményeknek a pecsétek felszakítását, mert szigorúan ragaszkodik a bibliai szöveghez. A Jelenések 6:16-17, amikor "eljött a Bárány haragja", a hatodik pecsétre vonatkozik, a korábbiakra nem, mert az még nem a harag napja és nem az Úr napja része. A 6. pecsétet pontosan azok a jelek követnek (földrengés, nap és hold elsötétedése, ég csillagainak lehullása és az ég eltűnése), amelyek mind az ó-, mind az újszövetségi próféciákban az Úr napjának kezdetét jelzik (Jóel 2:31, Máté 24:29-30., Apcsel 2:20-21., 2Pét. 3:10). Nem jöhet el Isten haragja az előtt, hogy az Úrnak napja (= harag napja) megkezdődött volna!

Tehát, a harag előtti elragadtatás elmélete szerint az Egyház a Földön vészeli át a Sátán haragját, de egy cseppet sem kap Isten haragjából. A nagy nyomorúság, amelyről Jézus beszél, a saját szavai alapján megelőzi az ő visszajövetelét (Máté 24:29), és akkor lesz vége, amikor az "ember Fiának jele feltetszik az égen". És mikor is lesz ez? Amikor a nap elsötétedik, a hold nem fénylik, a csillagok lehullnak, az ég eltakarodik. Azaz mikor? A hatodik pecsét felnyitásakor.

 

Ha még mindig úgy gondolod, hogy lesz pretribulációs elragadtatás, tegyél fel magadnak egy pár kérdést: miért nem beszélt erről Jézus? Miért egy Margaret Macdonald nevű 15 éves lány zavaros látomásán keresztül kellett volna ezt közölnie 1800 évvel a feltámadása után? Ha azt mondta, hogy az a célja, hogy minden szükséges információt átadjon, akkor miért nem ejtett egyetlen szót sem egy másik, titkos eljövetelről, ami a Máté 24-ben leírt eljövetel előtt lesz? Miért mondja azt Pál a 2Thessz. 2-ben, hogy a Krisztus napja (=a Hozzá való egybegyűlésünk) nem jön el addig, míg fel nem teszik a pusztító utálatosságot? Miért mondja azt János, hogy a szenteket irtani fogja az Antikrisztus egészen addig, míg meg nem jelenik mindenki számára látható módon a Bárány? S ha lesz pretribulációs elragadtatás, akkor hogyhogy azt mondta Jézus, hogy ha azok a napok meg nem rövidíttetnének, egyetlen test sem menekülne meg?! Nem az az elragadtatás lényege, hogy a testben életben lévő szenteket (a feltámadottakkal egybe) felveszi magához az Úr? Ha már a nagy nyomorúság előtt ezt megteszi milliónyi testtel, akkor nem tökmindegy, hogy meg vannak-e rövidítve azok a napok?

És ha találtál egyetlenegy verset is az egész Bibliában, ami konkrét bizonyítékot szolgáltat egy előelragadtatásra, akkor szólj, mert én akárhogy kutatom is, nem találok egyet sem. A labda a pretribulációsok oldalán pattog, mert a szentek üldöztetésére és a Krisztus által megszakított nyomorúságból (és nem elől) való elragadtatásra van konkrét bizonyíték.

 

Téma: Harag előtti elragadtatás

Elragadtatas

Dátum: 2020.10.26 | Feladó: Xy

Ha a 6 dik pecset felnyitasakor jonne el,akkor azt jelentene,hogy nem kell keszulni minden oraban,mert ugyis csak a vegen jon el,addig meg meg van egy kicsi, es azt az idot ki lehet szamolni,es megmondta az Ur,hogy akkor jon el az Embernek Fia,amikor a legkevesbe gondoljatok,vagyis ebben az idoben is eljohet,mert most varjak a legkevesbe az O eljovetelet.

Új hozzászólás hozzáadása